Sidang Meteor

Monday, May 23, 2011

Lagenda Cinta Adda 1

Assalamualaikum...

malam kwn2...Alhamdulillah,separuh sudah usai..buat pertma kali ia berada d sini..Meteor xpndai berbahasa apatah laie bermadah...ini sume yg tercipta adalah dr otak minda Meteor...

jom layanzz sejenak....

*******************************************************************

angin yg sempoi2 bahasa membuai2kan selendangku.pokok kelapa melambai2 girang.sekawanan burung berterbangan pulang ke sarang setelah seharian keluar mencari rezeki.kedengaran ombak yang m’hempas memukul pantai.aku melihat sekeliling.kanak-kanak bermain dengan girang sambil ibu bapa b’teriak supaya b’hati2.aku menarik nafas lalu mata tertancap kearah laut.berhenti disitu.kedamaian aku terhalang oleh sesuatu lantas aku m’cari2 punca menghalang kedamaian aku ini.aku bangun lalu m’hampiri suara itu.

“boleh sy duduk?”.tiada jawapan.aku duduk,wajahnya aku tatap.baru aku sedar,ada kesan mutiara di pipinya.lama dia menyepi.

“akak pernah bercinta?”,terdengar suara halus dari bibir mungilnya.mata aku tetap tertancap diwajah mulus gadis ini.aku tersenyum lantas tangannya aku genggam.

“cuba adik lihat ombak tu.itulah kita”.dia m’lepaskan tangannya dr genggaman aku.

“akak,saya tanya lain akak jawab lain.eeee,tak faham soalan gamaknya”,dia meluahkan kemarahannya lalu bangkit meninggalkan aku.

“yee,dik.dulu akak pernah bercinta.pecintaan yg tak pernah akak dambakan dlm hidup akak yg akhirnya terputus ditengah jalan n meninggalkan kesan yg amat mendalam dlm diri akak walaupun ia sudah lama berlalu.dulu akak pun seprti adik.pernah rasa sakit hingga skang.”monolog aku sendirian sambil mataku memandang kelibat gadis itu yang semakin jauh meninggalkan aku.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

“Wan,nak amik ngan grup budak Mecha ke grup TDM ni??”.satu soalan yg agak sedikit buat aku jd gusar sebab satu subjek ni tertindih ngan satu lagi subjek yg aku amik.

“Adda tnya ni,nk amik ngan grup TDM ke Mecha?.kalau ikutkan kelas Wan tak bertindih tp kelas adda bertindih kalu amik ngan grup Mecha.ngan grup TDM xde prob.”aku memandang wajah sahabatku,Wan.wajahnya berkerut,berfikir gamaknya.

“camnilah,kita amik ngan grup TDMlah.boleh kita p sama2.”satu keputusan yg menbuatkan aku menjd huru hara.

“Allah,sudah.Wan wei,bdak2 TDM ni bukan btl sngat.diorng ni riuh n nakal,camna kita nk bagi tumpuan dlm kuliah nnti?”Tanya aku sambil menepuk dahi.

“dh,tu je waktu free Addakan?.kalu amik ngan grup Mecha,kuliah satu lagi cmna?.ala,jgnlah bimbang,lagi pun meke sumenya ni adik2 kita.kitakn senior.”

“adoii,btl jugak.”

“dh2,jgn nk fikir apa2.jom jumpa lecturer yg ngajar subjek ni n lepas tu kena jumpa bahagian HEA.jom r.”tangan aku ditarik.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

dua subjek telah aku amik pada semester 2 thun 3,Matematik n Microprocessor 2.wan adalah sahabat aku merangkap housemate aku,budak Networking manakala aku budak robot….hehehehe…dua subjek ni membuatkan semester tu begitu bnyak masa yg terluang tp pdat ngan projek ntuk subjek Microprocessor.aku sebetulnya amat anti dgn budak2 TDM n TDD sbb bg aku meke ni nakal,riuh,suka kacau org n mempermain2kan org.btl2 anti aku ngan meke ni.benci!!!!.

“Wan,ptg ni kita p bazar kijal erk.nak?”Tanya aku setelah kuliah Matematik tamat.kami sama2 melangkah pulang ke hostel.

“ish,xyah r.K.Ila ajak kita p bazar Chukai.”jawap Wan sambil tersenyum.

“sape lagi p?.muat tak kete dia?”Tanya aku balik.

“kita berempat.Adda,Nurul,Wan n K.Ila.”aku hanya mengangguk.

3 minggu berlalu,masa begitu pantas berlalu.kuliah Matematik membuatkan aku kadang2 nk lari je dek kerenah bdak2 ni.ada ke patut,lecturer ngah ngajar depan,meke sembang belakang.ingt ni scol rndah ke??.tapi suka ke tak suka,aku kena bertahan.alang2 dh join grup ni,terpaksa memekakkan tlinga ngan kebisingan meke tp sedikit aku tabik ngan geng2 TDM ni,walaupun penuh ngan kepoyoan tp akal yg d berikan Allah kepada meke amat bgus.sesetengah je.

sedikit penat sebab dlm masa beberapa minggu lagi,aku kena siapkan satu projek Microprocessor.nasib baik kena buat berkumpulan,kalu tak,naya aku.hehehe..masa berlalu,aku sibuk ngan tugasan2 yg diberikan hinggalah pd satu malam.satu kuliah Matematik telah d gantikan pd waktu malam,jd kami terpaksa meninggalkan solat terawih.huhu.

“hensem tk sy?”satu soalan terpacul dr mulut seorg lelaki.aku hanya mengangguk smbil senyum.

“Madi,k.adda nk pinjam hndset jap.blh?”pintaku kepda seorg bdak kelas ,juniorku.dia tersenyum lantas menghulurkan hndsetnya.aku menyambut lantas p menu contact,mencari sesuatu.aku tersenyum.

“wei,Madi,mana hndset mu?.nk pinjam jap.”terdengar satu suara.

“ngan Kak Adda.”beritahu madi.aku menoleh .

“tunggu sat erk?”beritahu aku smbil tersenyum.bdak lelaki tu membalas.oh,budak lelaki td.

“nah.”aku menghulurkan handset Madi kearah lelaki itu.beberapa minit kemudian,lecturer hadir n kelas kembali senyap.fuuhhh..

sampai hostel,aku terus mencapai handsetku yang teringgal diatas katil.mata aku sedikit terbuka luas.uiks,bnyaknya miscall.msj pun ada?..sape punye nombor2 ni??..atiku mencari2 empunya sape nombor ni??..jenis aku,kalu tak kenal,aku tak layan tp ntah nape terdetik rase nk Tanya sape gerangan d sana.

“assalamualaikum.maaf,sape ni?”..pertama kali aku memulakan pertanyaan pd nombor asing dalam hidupku.hah,lantaklah kalu dia xbalas.lama menanti.

tot..tot..inbox aku berbunyi,aku membuka “wkslm.baru je balik sama td.xkenal ke?”.aku mengerutkan dahi.

“balik bersama?.setahu saya saya blik ngan kwn saya td.saya berdua je.”msj aku tidak dibalas.aku biarkan je.maybe kwn aku nk mempermainkan aku.arrgghhh,persetankan.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

“ayie,free tk petang ni?.nk ajak p lab,smbung yg semalam.”

“xpelah,kau tunggu je r kat lab.nnti petang aku p.”

“alrite.”percakapan d matikan.

bnyak masa aku dihabiskan didalam lab pada semester ni.masa ngan kawan2 sedikit terabai.adoii.

“Adda ni sibuk manjang,kami ajak lepak2 kat café pun adda xde masa.”

“maaflah,Adda kena siapkan projek ni ngan cepat.present dh nk hampir.”

“tu r Adda,percaya sngt ngan c Ayie tu.Wan tgk adda sorg je buat keje.dia??”

“xpelah,dia mybe bz.kan dia amik bnyak subjek sem ni.xpelh,Adda blh hndle.”

“yelah tu blh handle,nnti present xkantoi sudah.”

“dh2,jom kita stdy,besok ada test ni.”

aku hanya tersenyum sambil menggelengkan kepala.aku terus menghadap meja study,mengulangkaji ntuk test Matematik esok.

“Madi,nombor sape ni?”.terus aku serbu Madi ntuk menanya perihal nombor misteri ni.

“ooo,ni nombor Aiz topup.”beritahu Madi sambil tersenyum.

“Aiz topup??..sape tu??”tanyaku kembali.dahi berkerut.

“nntilah dlm kelas nnti Madi tunjukkan.tapi kenapa,Kak Adda?”

“hah??..xde apa2lah,saje je tanya.”aku terpaksa menipu.tipu sunat.hehehe.

petang tu aku n Wan p bazar,mencari juadah ntuk berbuka.begitu ramai umat d bazar ini.gamaknya meke sume ni malas nk masak,tu yg mai serbu bazar ni,getus ati kecilku.

“uiks,banyaknya makanan?.abiz ke nanti?”tanyaku sambil mata terbeliak memandang beg plastik ditangan Wan.dia tersengih.

“hehhehe.ini Wankan,mesti abiz punya.InsyaAllah.”dia menyahut.

“yeye r tu.”aku menggelengkan kepala.

setelah selesai solat terawih,aku menyambung projek Microprocessor.keseorgan aku dalam bilik,si Wan pula lepas terawih terus angkat bukunya p bilik kawan sorg lagi.

“salam.Ayie,camna ni?present dh nk hampir,projek kita tak jadi2 lagi.kau ni payah betul aku nk jumpa.nanti present kau nak jawap apa?”.keyboard handset dipicit kemas.delivered.done.

tot..tot..jwpan d balas.

“jgn bimbanglah,nnti kite jumpalah.”

“naik jenuh aku tunggu kau dekat lab itu hari,tak muncul2.program tu kau dh siap ke belum?”aku membalas.setia menanti.lama.

tot…tot..

“sekom.”lain yg aku tunggu,lain yg tiba.ish,sape pulak ni?tp familiar je nombor.entah2…

“wa’alaikumussalam.”aku membalas.

“duk buat apa?”

“tak buat apa2.ngah buat keje sikit.”itutlah dia,bila org misteri ni anto msj,sekeping dua je pastu diam.ish,dia ni xbetul ke?aku membuat andaian sambil menggelengkan kepala.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

“Adda,bangunlah.K.Ila ajak p café,beli lauk ntuk sahur ni.dh pkul 4 ni.cepatlah,bersiap.”Wan mengejutkan aku dari mimpi yg indah.aku mencelikkan mata,sedikit berkerut akibat cahaya lampu yg terang.aku bangkit lantas menuju ke bilik air.

tot..tot…inbox aku berbunyi menanda ada msj masuk.aku yg baru je usai mengemas pnggang mangkuk smbil menunggu waktu subuh,membuka.

“sekom.”ish,dia ni lagi.apa dia nk ni.getusku.

“wa’alaikumussalam.yee,ada apa?”walaupun mls,aku tetap membalasnya.

“xde apa2.saje.dh sahur?”ish,dia ni,dh tau waktu shur,tnya laie.

“dh.awak?”

“dh jugak.makan apa td?”

“makan nsi ngan ikan tumis.”kami semakin rancak.pertama dalam sejarah,waktu pepagi buta kami berbalas msj begitu lama.

“ooo…awk dh kenal ke saya?”

“dh,saya dh kenal awak.awak aiz topupkan?tapi saya belum tgk wajah awak lagi.”aku membalas,sedangkan aku dh lihat wajah dia coz c madi yg tunjukkan itu hari.lama,msj aku tak dibalas2.kadang2 c mamat ni buat aku sakit hati,mcm biskut plak tu.kejap timbul sekejap tenggelam.ada jgak makhluk cam dia atas bumi ni.

usai berbuka,kami berempat berbual2 sementara menunggu makanan dpt d cerna ngan elk.antara kami berempat,aku sorg je course Mecha.K.Ila,Nurul n Wan budak Networking.cmnalah aku blh tersesat ngan geng2 ni.huhuhu.

“eh,dhlah.jom basuh pinggang mangkuk ni.waktu mahgrib dh bnyak berlalu ni,jap lagi nk p terawih.”arah Wan lantas kami bangkit menuju ke bilik air dan…tot…tot…aku berpaling.

“assalamualaikum.”sedikit teratur dr yg biasa.aku tersenyum.

“wa’alaikumussalam.yee,ada apa?”soalan lazim dari aku.

“nak Adda.”aku seakan ingin terjun bangunan bilamana msj sebegini aku dpt.mamat ni waras ke tak waras ni.aku membiarkan tanpa balasan.mahgrib semakin memuncak,aku ingin tunaikan kewajipan dulu.msj tu aku abaikn.arrgghhh,lntaklah.bersiap2 ingin p surau ntuk solat terawih.

buku Microprocessor ku capai.pening dibuatnya.program xsiap2 laie.c ayie ni pun satu,kalu xbuat gtaulah awal2.omel ku sendirian.deringan handset memecah kesunyian malam.aku mencapai handset.amati nombor lantas membiarkannya.usai ia berhenti,aku melihat bnyak miscall n msj dr c mamat tu.msj terbaru menandakan ketibaannya.

“nape xangkat?”

“maaflah,saya sibuk td plak saya kalu tak kenal org,xkan angkat.”aku membalas.beberapa minit kemudian,hndset berbunyi lagi.berhenti.

“plz,tlg angkat.”sedikit rayuan dr si dia.biasalah jenis perempuan,mudah kasihan.

“maaf,awak nk apa sebenarnya?”agak sedikit kasar.

“nk Adda.”ish,dia ni tak reti nk berputus asa ke?.hndset berbunyi lagi.lama n dgn teragak2 aku mengangkatnya.senyap.

“assalamualaikum.”kedengaran satu suara garau dari sana.aku diam.

“Adda…”pnggilnya.aku tersentak.

“yee,saya.wa’alaikumussalam.”

“cmna,blh tk?”

“blh??..blh apa?”tanyaku balik.

“nak Addalah.”

“hah??..nk saya??..jap2,awak ni salah org ni.”aku sedikit terkejut .

“slap apanya.btllah.saya nk awak.jom kite jumpa.”penuh yakin dia membalas.sudah,ajak jumpa plak.

“awak,maaf erk.saya xkan jumpa org yg saya xkenal.xpelah,ada jodoh kita InsyaAllah.alrite,sy nk smbung keje saya ni.”penuh beradab aku menolak permintaannya.

“blhlah,kite jumpa sekali.”rayunya.ish,dasar lelaki.selagi tak dapat selagi tu r ye nk cuba.

“maaf,awak.alrite,assalamualaikum.”segera aku mematikan perbualan.punat merah ditekan.aku menggeleng.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

tumpuanku sedikit terganggu.aku menoleh.dia tersenyum.aku menjeling menahan kemarahan.lecturer kt depan tu,plz respect,jgnlah kacau org.getus ati kecilku.kepalaku digeleng.

“Adda,nape ngan mamat tu?”Wan yg menjd pemerhati menanyaku.aku memandangnya.

“entah,org xwaras gamaknya.biasalah budak2.”aku membalas acuh tak acuh.

“Wan,abz kuliah ni Wan baliklah dlu.Adda nk p lab jap,jumpa En Khairul.”

“okey.”

kuliah tamat.aku mengemas buku n kertas2 lalu melangkah keluar.budak2 TDM ni,kalu grup diorg mcm pasar.aku m’percepatkan langkahku.

“Wan balik dulu ya.”Wan melambai lalu meninggalkanku.aku mengangguk.suasana menjd sunyi.sebelum ke lab,aku ingin singgah perpustakaan jap.

“Adda,minggu ni balik tk?”aku terkejut ngan teguran tu.aku menoleh.

“maybe tk.bnyak keje.nape?”dia menghampiriku.nasib baik aku n dia je disitu.

“jom r balik.kita balik ngan bas sama2.”ajak dia.aku menggelengkan kepala.

“maaf,saya tak balik.”aku terus melangkah meninggalkan dia.

projek Microprocessor baru siap separuh.grup yang lain dh bnyak siap.pening aku dibuatnya.

“hai,Adda.”sapa seseorang.aku menoleh.

“laa,hidup lagi kau rupanya,ayie.ingat dh ada dlm kubur dh.”aku memperlinya lalu tangan sibuk menaip.dia tersengih lalu mengambil kerusi dan duduk.

“sorry erk.aku bukan tak nak buat projek ni tapi aku sibuk.kuliah2 aku penuh.sorry erk.malam ni kita buat projek tu,aku free.nak?”dia meminta maaf dgn wajah yang tak berasa bersalah.aku ralit menaip.

“wei,kau dgr tk ni?”dia memanggil.

“hermm…”

“kalu cmtu aku balik dulu.c u tonight.”dia bingkas bangun lalu meninggalkan aku.

“Adda,camna ni?”Wan bersuara.aku menoleh n menatap wajahnya lantas aku menghampirinya ditepi katil.

“cmna apa?”aku bertanya kembali.

“dari tadi jenuh Wan bercerita,Adda tak dgr ke?”marah Wan.aku tersenyum.

“camnilah,p je jumpa dia.mana tau yang ni melekat.”aku tersenyum.dia mencebik.

“seganlah.Addakan tahu Wan ni cmnakan.pemalu.”terus terang dia memberitahu.Wan Rizaini,seorg sahabat n housemate aku yg btl2 pemalu n rendah diri.aku bangun,bertukar tempat diatas kerusi.

“nak segan apanya?.Wan bukan xde hidung,mata.sume sempurnakan??.so,apa yang nk disegankannya?yakinkn pd dri,InsyaAllah.”aku cuba memberi kata semangat kepada Wan.dia kulihat cukup gelisah smbil memintal2 kain selimutnya.aku tersenyum.

“bila dia ajak jumpa?”aku kembali bertanya.dia memandangku.

“besok.dia ajak berbuka sekali ngan dia kat Bandar.”beritahunya perlahan.

“well done.so,go on.bak hndset,Adda gtau yg Wan dh setuju.hehehhe.”aku menghampirinya.

“ish,jgnlah.biar Wan sendiri beritahu.”dia sedikit gelabah.aku ketawa.

malam semakin menampakkan kegelapan.mataku belum mengantuk lagi.aku termenung seketika.mindaku teringat seseorg.hmpir seminggu sudah si mamat tu tak hantar msj or call.dia berkecil hati ke ngan aku pasal tempoh hari?aku memikir sebab munasabab knapa mamat itu menghilang.ish,nape aku teringatkn dia plak?omelku.

“En,btl tk program saya buat ni?”aku bertanya.en khairul menghampiriku.

“kamu nk buat dia berdetak berapa minit?”tanyanya.

“setiap 5 saat.”

“kalu camtu,tambahkan 5 pastu end.”tangannya ligat dikeyboard.

“p amik IC.burn sekali,tgk process dia.”arah EnKkhairul.aku bingkas bangun menuju bilik barang.

tot…tot…

“assalamualaikum.”satu ayat kubaca.

“wa’alaikumussalam.”aku membalas.

“buat apa?”

“ngah buat projek ni.”

“ooo.ptg ni jom berbuka sama kat geliga.nk?”

“maaf,tak boleh.saya dh janji ngan kwn nk buka bersama meke.”

“ooo..kalu besok,blh?”

“InsyaAllah,saya tak boleh janji.apa2 pun saya beritahu semula erk?”.setelah sekian lama dia menghilang,muncul kembali.pelik betullah.

after berbuka,aku n kwan2 berhenti solat dimasjid Sultan Ahmad di Chukai.

“kite nk solat terawih sini kea tau nak blik terus?”Tanya Nurul.

“kite solat maghrib dhlah.lepas tu balik.badan pun xberapa sedap nak solat.kena bersih2kan diri dululah.”aku menjawab.

“xpelah,kite cuti sekali malam ni.hehehee.”cadang K.Ila.

lepas menunaikan solat mahgrib,kereta k.ila meluncur laju menuju ke kampus kami.jam menunjukkan pukul 8.00 malam.

“Adda,si Wan kuor dgn sape?tak bagitau pun kami.”Tanya K.Ila memecahkan kesepian didalam kereta.dia khusyuk memberi tumpuan dlm pemanduannya.aku terkesima.

“dia tak beritahu ke kat kamu berdua?”jawapan berbentuk soalan.Nurul memandangku sambil menggeleng.

“dia kuor ngan kwn dia.old frenz.”hanya itu yg mampuku jawab.

“ooo..pakwe dia erk?”Nurul tersengih.

“kawan dialah.”mereka berdua tersenyum yg penuh makna.

sampai hostel terus aku bersiap2 ntuk mandi.membersihkan diri dengan wangi-wangian.

aku memandang jam.pkul 9.30 malam.ish,mana c Wan ni?getusku.handset segera d capai.belum sempat aku nak taip msj.kring…kring..

“assalamualaikum.”aku memulakan bicara.

“wa’alaikumussalam.duk buat apa?”sambut suara disana.

“xbuat apa2.rehat.baru balik.”

“p mana?”

“p chukai,buka puasa kat sana.”

“ooo..dgn sape?”dia terus menyoal.ish,dia ni macam polis plak.

“ngan kawan2.”

“ooo…awak,jom kita jumpa sekali.ajak awak berbuka sama,awak xnk.kite tak pernah berjumpa.”aku terdiam seketika.

“awak,maaflah.saya bukan tknak jumpa tp saya ni kalu ngan org xberapa kenal,saya payah sikit.”

“xkenal??dh,kite selalu jumpa dlam kelas tu,xknal lagi ke?adda,bolehlah erk?sekali je.”pintanya.aku kelu,tak tahu nak cakap apa lagi.

aku bukan taknak jumpa tapi aku kena fikir bnyak hal.kawan2 aku,bdak kelas aku,family aku.sebetulnya,aku tak pernah keluar berjumpa dengan mana2 lelaki yg bukan dr kenalan lama aku.andai terkantoi,apa pandangan kawan2 aku?..tentu meke terkejut sbb jenis aku ni sedikit low profile,pakaian pun selekeh.main pakai je.lagi terkejut meke kalu lelaki yg aku nk jumpa ni adalah lelaki yg sedikit nakal,suka nyakat org pling ketara umur dia tu.muda setahun dari aku.ngan family,aku pernah tekadkan dlm diri,xnk bercinta cintun ngan satu beljar ngan aku n yg paling ketara xkan cari yg lebih muda dari aku.nah kau adda,skang ia dh terang2 ada depan mata kau.aku termangu memikir.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

“salam..Adda..wei..”aku terkejut sambil mengurutkan dada,Istgfar panjang2.

“terkejut Adda.nasib baik tak jatuh,”aku bangun.Wan ketawa.

“itulah,berangan sangat.”balasnya sambil bertukar pakain ntuk mandi.

“Wan baru sampai ke?”aku bertanya setelah keadaan reda.

“10 minit dh smpai.ade bnda wan nk citer ni.jap erk,wan nk p mandi jap.”aku angguk.

“Adda,Wan dh balik ke?”tetiba si Nurul ngan K.Ila muncul.

“a’aa,balik dh tapi ada dlm bilik air.Nurul,mintak tlg ajarkan Math,aci tk?”aku membuat muka kasihan.

“blh je,buk.huhuhu.”aku tersenyum girang.dia menghampiri mejaku.beberapa minit berlalu,Wan muncul ngan badan yang basah.

“hah,Wan.pandai erk..”usik K.Ila sambil menunjuk2kan jari telunjuknya.Wan tersenyum.

“pandai apa?”Tanya wan sambil m’lap2 badannya.Nurul yg asyik mengajar aku turut serta mengusik Wan.

“buat2 tanya plak.gtaulah kami.”Wan melihat aku.

“Adda tak gtau.Adda xcampur.”aku memberitahu.

K.Ila n Nurul terus mendesak Wan.aku hanya jd pemerhati yg setia sahaja malam itu sbb fikiranku melayang kepada seseorng.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

“assalamualaikum.”pertama kali aku memulakn bicara.sending.delivered.doa berkepul2 d baca.

beberapa minit kemudian. “wa’alaikumussalam.”dia membalas.

“awak,cmnilah,pasal permintaan awak tu saya setuju.malam besok after terawih kita jumpa.dekat tangga café.saya taknak masuk dalam café,faham2 je r wktu tu.penuh org.kwn awak pun ramai.”panjang lebar msjku.

“eh,btl ke ni?.okey,kite jumpa kat tangga.”

“alrite.c u.assalamualaikum.”

hari itu aku sedikit sibuk.kesana kemari aku berkejar.terpaksa p bengkel ntuk memotong plastic ntuk projek aku.aku keseorngan lagi,tanpa ayie.sabarlah,adda.

“assalamualaikum,en.”aku menyapa seorg pekrja bengkel.dia berhenti lalu menghampiriku.

“wa’alaikumussalam.yee,blh saya bantu.”jawabnya.

“saya nk jumpa en Azwanlah.dimana dia?”mataku memandang keliling bengkel.

“dia ada sebelah sana.kat bahgian milling.cuba p sana.”beritahunya.

“terima kasih,en.”aku terus beredar menuju ke bahagian milling.aku memandang sekeliling.uiks,ari ni ari apa?ramainya org,getusku.aku terus melangkah.

“hah,jumpa pun en.”aku menghampiri susuk tubuh yg sedikit besar itu.aku tersenyum.

“nape cari saya?”soalnya.dahinya sedikit dikerut.

“xde,en.camni,saya skang tangah buat projek ntuk subjek Microprocessor.saya nk mintak en tolong potongkan plastic ni,blh?”tanyaku sambil menghlurkan plastic keras tu.en azwan menyambut.

“awak nk buat bntuk cmna?”tnyanya.belum sempat aku nk beritahu.

“hai,Adda.en,ssah btl r ajak dia ni kuor.naik jenuh saya mengajaknya.”omel budak lelaki tu.Allah,malunya aku.

“dh m’gurat tak kena gaya,cmna dia nk kuar.”en Azwan bikin aku jd tak tentu arah.

“en,blh tk?”aku cuba ubah topik.en azwan menepuk dahinya.

“meh ikut saya.”arahnya.aku hanya mengekorinya.lelaki tu pun sama ikut kami.

“Adda,jgn lupa erk.mlm ni.”dia cuba mengingatknku smbil mengeyit mata.aku hanya menjeling.

“dah2,jgn kacau sini.p buat keje.”arah en azwan.lelaki tu beredar sambil tersenyum kearahku.

selepas usai terawih,aku berbaring diatas katil,menghilangkan penat.Wan lesap entah kemana.maybe ke bilik K.Ila n Nurul,monologku.

tot…tot…aku bingkas bangun menghampiri mejaku.inbox dibuka.

“assalamualaikum.”

“wa’alaikumussalam.yee,ada apa?”

“dh lupa ke janji awak?”dia menyoalku.janji?.janji apa?bila masa aku berjanji?getusku.

“janji?maaf,janji apa tu?”aku cuba menyoalnya kembali.

“laa,awak juga yg ajak saya berjumpa kt tangga café.awak tak ingt ke?”dia mengingatkanku.aku menepuk dahi.

“Allah,maaf2.saya betl2 lupa.pkul 10,blh?”aku cuba meminta masa.

“okey,saya tunggu kat sana erk.”

“alrite.”

camnalah aku boleh lupa janji aku tu?.jarum jam menunjukkan pukul 9.45 malam.cepat2 aku menyarung track suit n bju lengan panjang.usai sume,aku berjalan melangkah menuju ke café.adoii,ramainya org?.disatu sudut d tepi tangga,aku duduk sambil mengeluarkan handset.

“awak,saya dh sampai.mana awak?”

“jap,sy on da way ni.”balasnya.demi Allah,hati aku begitu berdebar sekali.jantung berdegup kencang,tak tahu kenapa.aku jd gelisah n tak senang duduk.dlm hati berdoa agar tiada kwn2 yg melihat.

“hai,Adda.”aku menoleh.ni yg aku tak gemar ni.aku pantang lelaki memakai sluar pndek.nak je aku tegur tp aku cuba sabarkan diri.

“maaf coz lewat.”dia lantas dudk ditepi aku.bibirku hanya mampu tersenyum.suasana sepi seketika.

“ssahnya nk jumpakn?”dia memulakan bicara.aku diam.

“so,blh tk?”tnyanya lagi.aku menarik nafas dalam2.

“maaf,saya bukan taknak Cuma kita berbeza.satu lagi,ramai lagi gadis2 yg lebih elok dari saya.”aku memulakan kata2.dalam hati Tuhan je tahu.

“u mean,umur?.bg saya itu tak m’halang untuk menjalinkan hubungan janji kita ikhlas n jujur.”terangnya tanpa ada ralat.aku cuba mencari idea agar hubungan itu tak wujud.

“awak,saya rasa awak ni dah butalah.cuba awak tengok sana,mereka2 tu lagi elok dan cantik dari saya,”kataku sambil menunjuk sekelompok gadis2 disitu.dia menggeleng.

“Adda,kalu saya nk,dah lama dh saya tackle mereka.muka cantik kalu hati teruk tak guna jugakan?.”dia memandangku namun aku cepat2 melarikan wajahku kearah lain.

“awak,kita berbeza.awak muda lagi,tak keluar lagi ke dunia luar.dunia yg lebih mencabar.kalu awak keluar nanti,confirm awak akan menyesal.”panjangku terangkan kepada makhluk kaum Adam ini.ish,payah btllah.

“awak takut ke?.saya suka awak.saya dah lama pendamkan perasaan ini.tak kiralah awak dh berumur or belum,saya sukakan awak.faham?”dia mencuba lagi.meluahkan segala-galanya.aku kelu tanpa kata-kata.

“camnilah,awak fikirlah dlu.saya taknak paksa.andai keputusannya positif,saya bersyukur tp negatif,saya terima seadanya.”sambungnya lagi.aku mengangguk lantas bangkit.

“alrite,bagilah saya masa sbb bnda ni bukan mainan.sebelum tu,terima kasih sbb menyukai saya.dh lewat dh ni,saya naik dulu.assalamualaikum.

“wa’alaikumussalam.jgn lupa.i’m waiting.”aku hanya tersenyum sambil melangkah.

YaAllah,bagilah aku jalan.penyelesaian yg betul atas landasan-Mu,jangan biarkan aku menurut hati dan perasaan.tunjukkilah aku landasan yang betul untuk semua ini agar aku tidak tersasar dari hukum-Mu.andai ia adalah terbaik,tunjukkilah.jgn biarkan aku tewas dengan percintaan dengan makhluk-Mu dari kaum Adam.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<




0 MeTeoR:

 
METEOR GARDEN,u da best!!