Sidang Meteor

Friday, June 3, 2011

Lagenda Cinta Adda 2

otak aku ligat memikir.nak buat kerja pun takde mud.sejak dari malam itu,aku menjadi tidak keruan sampaikan semua benda tak masuk dalam otak aku.adoii,bahana cinta apa ni??.aku ni dahlah tak pernah bercinta,suka orang adalah.aku takut bila aku jatuh cinta,aku akan jadi lalai.aku takut sangat-sangat.

“wei…jauhnya kau mengelamun?dah p mana dah tu?”Wan menepuk bahuku.dia tersenyum sambil mengunyah biskut.

“Wan ni,lain kali bagilah salam dulu.”aku sedikit marah.

“bagi salam pun tak guna kalu otak tu dah jauh.adda ni kenapa?.Wan perhati dua tiga hari ni,lain macam je.have problem?”Tanya Wan.aku tak boleh beritahu,aku taknak benda ni jadi kecoh,getusku dalam hati.

“ish,xdelah.adda biasa2 je.pikir projeklah jd camni,tak siap2 lagi ni.”aku cuba menyembunyikan hal sebenarnya.

“dh Lan tak tolong ke?”

“tolonglah,nape tak tolongnya.”back up seorng kawan.hehehe..

yelah tu,Wan tgk asyik adda je p mai p mai sorg diri.tak pernah jumpa pun batang hidung si Lan.”suaranya sedikit ada gentar.marah gamaknya,omelku.

“ala,dlm lab ye adalah.eh,camna dengan blind date itu hari?”aku cuba ubah topik.Wan senyum lalu mengambil kerusi.

“biasa2 je.kami sembang-sembang.”

“sembang apa?”

“sembang biasa-biasa je.pasal keje dia.pasal study Wan.tu je.”

btl ke?tak buat luahan ke?”aku cuba menyuntik jarum.Wan bangun.

“mana ada.Adda ni,ke situ pula.”

“malulah tu.”aku ketawa.

tot…tot…menandakan ada new msj received.

“assalamualaikum.”

“wa’alaikumussalam.”

“apa khabar?nape siang td tak p kelas?”

“tak berapa sihat.kenapa?”

“demam ke?dah p kenik?dh makan ubat?”ish,mamat ni,bnyak soalan btl.

“dh..”

mcm takde mud je.takpelah,awak rehatlah dulu.besok jgn lupa p kelas erk.lama tak jumpa awak.satu lagi,ubat makan tau.”terasa bersalah pula buat dia macam ni.awak,maafkan sy.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

kuliah start sebentar lagi.hatiku menjd tak tentu hala,entahlah kenapa.kelas sedikit riuh,biasalah,budak2 TDM camtulah.tiba-tiba mataku terhenti,berombak jantungku lantas cepat2 memalingkan wajahku kearah lain.YaAllah,tolonglah aku.beberapa minit kemudian,lecturer masuk dan kelas kembali normal.

“Adda,buat jwpan untuk soalan nombor 5.”suara lecturer mengarahkan aku kehadapan.

langkahku semakin dicepatkan.aku taknak jumpa dengan dia.taknak bertembung dengan dia.

“eh,Adda,jgnlah laju sangat.nak p mana?”jerit Wan.dia semakin aku tinggalkn.

“cepatlah.Adda nak p lab pula lepas ni.”aku membalas.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

angin malam begitu mendamaikan.bertemankn lagu2 membuatkan aku sedikit berayun-ayun.tiba-tiba.

kring…kring…kring…kacau btllah,omelku.aku bangun lantas menatap skrin.aku abaikan terus matikn handset.

“Adda,jom kite p café.K.Ila n Nurul ajak minum.”tiba-tiba Wan bersuara.aku mengangguk terus bersiap-siap.

“Adda,K.Ila tgk Adda semenjak dua ni,lain je.nape?”K.Ila tiba2 menyoalku sambil menghirup air.aku memandangnya.

“lain?steady je.”jawabku sambil tersenyum.Nurul mencebik.

“yelah tu steady.Nurul tgk macam ada something je.cuba adda beritahu kami,apa masalah?”giliran Nurul pula menyoalku.

“tu r,K.ila..Nurul..Wan pun beratus kali dah Tanya soalan camni tapi Adda ni taknak beritahu.”Wan pula sambung.

“laa,xde apa2lah.Adda just pikirkan projek Microprocessor je.due date ye makin hampir dah.program tak siap2 laie.”aku memberitahu dengan panjang lebar.mereka bertiga mencebik.aku tersenyum.tetiba…jeng..jeng..Allah,jumpa lagi dia.dia memandangku,aku tertunduk dan telefon pun berbunyi menandakan msj masuk.

“nape tunduk?”aku hanya membiarkan msj itu tanpa balasan.

“ni dh siap ke belum?jom,kita naik.”ajakku.

“eh,nantilah dulu.k.ila nak jumpa adik Aus jap.”beritahu K.Ila.Allah,sudah.si Aus tu budak kelas si mamat tu,bermakna kalu K.Ila nak jumpa ngan Aus…….aku….dia….adoiii….

“dah,kalu camtu adda naiklah dulu.Wan,jom.”

“ala,lepaklah dulu.kita dah lama xlepak camni.nak lepak ngan Adda jauh sekali,sibuk je manjang.”panjang lebar aku diperli.adoii,wan pula back up k.ila.aku jadi tak senang duduk.mati kutu dibuatnya.dari jauh aku tgk 3 susuk tubuh menghampiri kami.aku makin tak keruan.

“sorry,lewat.adik Aus ade kerja td.lama dh ke tunggu.”Aus duduk.dua kawannya turut serta.aku hanya mampu tunduk dan….

“nape diam?”ayat itu kubaca berulang2.nak balas ke tak?omelku.

“kurang sihat.”akhirnya itu ayat yang mampu kubalas.

demam ke?nampak sihat je.Adda,nape ni?sejak malam tu,susah btl Adda nk angkat or balas msj sayakan.”aku mencari ayat yang sesuai.

“maaf,Adda perlukan masa.”

“ooo…okey,tp plz jgn cuba larikan diri dr saya.apa2 pun selagi awak tak bagi jwpan,saya ttap memburu awak.”mataku tak berkelip bila membaca ayat-ayat dia.

suasana di café yang riuh aku rasakan sunyi sepi dicampur pula dengan diri yang tak senang duduk.kawan2 pula rancak berbual.aku memandang wan.

“Wan,jom.”ajakku.

“ala,relaxlah.bukan ada husband pun kat atas.”Wan membidas.

duduklah dulu.bukan senang nak jumpa camni.btl kata K.Wan tu,bukan ada husband pun kat atas.”c mamat tu bersuara.hatiku meronta2 namun terpaksa menyabarkan diri.masa yg berlalu kurasakan amat panjang.adoii,bilelah mereka ni nak naik ni???getusku sambil memandang jam dan aku terperasan ada mata sedang memerhatiku.bermacam2 gelodak bermain dalam diriku.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

petang yang mendamaikan,sementara menunggu waktu berbuka,aku mendengar lagu.menghayati bait-bait lagu yg begitu mendamaikan aku.

“hello.assalamualaikum.”aku bersuara setelah punat warna hijau kutekan.

“wa’alaikumussalam,Adda.”sambut suara disana.sedikit ceria.

“yee,ada apa?”

“Adda,dh dpt jwpan blum?dh lama dh awak ambil masa untuk semua ni.kalu xsudi,terus terang.jangan buat saya tertunggu2.”bicaranya.aku mengambil nafas dalam2.dimulakan ngan Bismillah,itu pesanan dr ibuku.

“awak..cmnilah,saya sebetulnya dh ada jwpan tapi saya nk jumpa ngan awak face to face.blh?”aku cuba memberanikan diri.betapa Allah je tahu semua ni.

“blh2,sape kata tak boleh.hehehe..bila?”dia makin bersemangat.

“eh,Adda,cmna bsok ptg kite keluar berbuka kat luar,blh?”tanpa sempat aku nk bg jwapan,dia berbicara lagi.

“kalu cmtu,blhlah.pkul berapa?”

“lepas asar erk.saya tunggu kat luar,kat pndok guard.kenal tk kereta saya?”

“tak.”balasku.

“xpe,apa2 hal saya call awak semula besok petang erk,”

“alrite.jumpa besok.assalamualaikum.”lantas punat merah ku tekan selepas dpt pembalasan salam.

ish,btl ke aku ni nak keluar ngan mamat tu?adoii,nape ngan aku ni?YaAllah,bantulah hamba-Mu ni.terlajak kereta blh gak rverse,dh kalau terlajak kata2????..

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

angin petang membuatkan pokok2 melambai2.aku dan dia.mulutku bagaikan kena gam untuk berbicara.pintu kereta dibuka,membuatkan sedikit nyaman ngan hembusan angin.

so,cmna?dh ada keputusan?”dia memulakan bicara.aku cuba menarik nafas agar butir2 bicaraku nanti tidak tersekat.

“awak,saya dh fikir sedalam-dalamnya.apa yang saya bagitau sebentar nanti,saya harap awak faham dan terima seadanya jawapan saya.positif ke negatif,awak dengar dulu sampai saya abis beritahu,blh?”aku menarik nafas lagi.dia mengangguk,matanya tetap memandangku.wajahku memandang ke hadapan.

“okey.sepanjang saya melarikan diri dari awak,tak balas segala msj2 awk n tak angkat panggilan awak bukan saya tak sukakan awak jauh sekali membenci awak.awak,cmnilah,kite cuba.”kataku.

“cuba?maksud Adda?”dia kelihatan keliru.dahinya dikerut.

“maksud saya,kita cuba hubungan ni.andai ada jodoh,Alhamdulillah namun andai tiada,terima seadanya.”jelasku.diam seketika.terdengar keluhan darinya.aku faham.

“kalu camtu keputusan adda,saya terima asalkan awak sentiasa ada disisi saya.”terimanya tanpa ragu2.aku tersenyum.fuuhh,Alhamdulillah,sudah selesai 1st step,getusku.dihadapan makin mencabar jalannya.YaAllah,kuatkanlah aku.

“jom,hmpir dh ni.kita berbuka kat kedai stesen bas tu.”ajaknya.aku melihat jam.

“alrite.jom.”

kereta meluncur laju meninggalkan tempat 1st date aku n dia.tempat kami menyulam percubaan ini.aku sebetulnya masih keliru,sama ada aku terima dia atas rasa keikhlasan atau semata2 belas kasihan.aku keliru.arrggghhhh!!!!!!!!!!!!!

“eh,awak.tu bukan budak kelas awak ke?”tanyaku sambil menunjuk kearah satu susuk tubuh.disisinya 2 orng perempuan.orang semakin ramai,budak lelaki itu aku tgk seakan2 menjenguk2 kepalanya.adoii..

“a’aa,bdak kelas saya.ala,jgnlah gelabah.buat biasa2 je.”ujarnya.wajahnya kulihat sedikit steady.ish,dia ni,aku punyalah gelabah boleh dia buat muka seposen,getusku.

“saya nk makan ikan tiga rasalah.awak nk?”tanyanya.aku hanya mengangguk.

“adda,jgnlah bimbang,k.tahulah saya bagitahu dia nnti.dh2,jgn buat muka cmtu.bdak dtg amik order tu.senyumlah.”pohonnya.aku tersenyum.tawar.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

aku dan Wan mempercepatkan langkahan.kami sudah lewat.terawih terpaksa kami tinggalkan kerana kuliah Matematik telah diganti malam ni.aku menatap jarum jam.

“Allah,moga2 madam tak sampai lagi.”beritahuku ke Wan.

“ala,madam bukannya selalu on time.huhuhu.”Wan membalas.aku tersenyum.

“memanglah tapi kite nak ilmu,kenalah tunggu dia.not her.”aku berkata.

“yelah tu.eh,petang tadi Adda keluar dengan sape?tak gitau Wan pun.”Wan mula menyoalku.aku terkesima.

“dgn kawan.nak bagitau tapi Wan bz,malaslah nk ganggu.”

“lelaki ke perempuan?”adoii,bnyak Tanya pulak minah ni.

“lelaki.kwan lama,kebetulan ye nak balik KL,dari Terengganu,singgah sat sini”aku terus terang tentang jantina tapi yang lain aku kelentong.maafkan aku,wan.

adoii,terserempak pulak dengan budak yg jumpa ptg tadi.mati aku,getusku.mataku melilau2 mencari seseorang.senyuman yg penuh bermakna terukir megah dibibir budak tu.

“Madi,apa nma budak tu?”tanyaku sambil mencuit bahu nor.

“yang mana?”Tanya Madi,matanya memandang sekeliling.

“tu,yang pakai baju black n dduk tepi dinding tu,baris ketiga.”beritahuku.

“ooo…Arman namanya.dia tu ngada sikit,mulut macam perempuan.suka cara hal org.”beritahu Madi.mulutnya mencebik.Allah,cmna ni?kalu jenis mulut tempayan ni,parahlah.aku makin bimbang lantas mengambil handset didalam beg.lecturer belum masuk lagi.

“assalamualaikum.awak,cmna ni.kwn awak tu tgk saya semacam je ni.parahlah kalu ye gtau budak2 kelas awak.”sending.menunggu balasan.

wa’alaikumussalam.jgnlah bimbang,tahulah saya nnti.buat biasa2 je.”balasnya.aku cuba mencari2nya.adoii,selamba je dia ni,getusku.geram.sabar Adda,sabar…

kuliah selama 2 jam tu,aku rasakan macm 4 jam.dahiku berpeluh walaupun suhu didalam bilik itu boleh mebuat org didalamnya beku.

“okey,kelas.saya harap kamu semua faham n kalu ada kemusyikalan bolehlah jumpa saya ya.”madam Azlina menamatkan sesi kuliah.aku cepat2 mengemaskan barang,ingin cepat beredar.

“hah,ptg td buka puasa kat mana?oo,pndai ya.”sergah budak tu.aku segera melarikan diri sambil menarik tangan wan.fuuhh,nasib baik si Wan tak dengar.getusku.

“awak,kwn awk tegur saya td.tlglah.”aku menaip msj.

“tegur apa?dhlah,p balik hostel.saya nk p awana sekejap.apa2 hal kita msj semula,k.take care.assalamualaikum.”geram bercampur marah.

hatiku tak tenang.bulan semakin mengundurkan diri,menambahkan lagi kegelapan malam.fikiranku semakin bercelaru dengan semua ini.kalaulah aku tak keluar dengan c aiz tu pasti benda ni takkan terjadi.apa boleh buat,nasi telah jadi bubur.terimalah seada Adda oii…ayaks..

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Sejak dari kejadian tu,aku semakin berhati-hati dengan Aiz.Ajakan Aiz untuk berjumpa aku cuba tolak dengan berhemah.Menyiapkan tugasan Microproccesor menjadi alas an kuatku agar perjumpaan aku dan dia dapat dielakkan.

Adda,handset berbunyi tu.Angkatlah,kesian org sebelah sana tu.Dari tadi lagi berbunyi.Siapa tu?”Tegur Wan sambil bibirnya menjuih kearah telefonku.Aku yang tengah asyik dengan program hanya mengerling kearah telefon.Hah,lantaklah,getusku.

“Wan tengok semenjak dua menjak ni,Adda nampak lain je.Adda ada masalah ke?Selalunya Adda tak macam ni.”Satu soalan yang sedikit serius meletus dari mulut Wan.Aku berpaling kearah Wan yang sedang bermain game.Wan berhenti bermain sambil memandangku.Lama diam,aku berbicara.

“Takde apa-apalah Wan.Jangan fikir yang bukan2lah.Adda takde apa2lah.Maybe projek ni xsiap2 lagi,tu yang buat Adda sedikit stress ni.”Balasku sambil tersenyum.Wan bangkit lantas menghampiriku sambil menepuk bahuku.

“Tipulah,ingat Wan kenal Adda baru semalam ke?”Wan seakan tidak berpuas hati dengan jawapanku.

“YaAllah,betul.Adda takde apa-apa masalah,k.Wan janganlah bimbang.”

“Ingat Adda,kalau ada apa-apa masalah beritahulah Wan.Manalah tahu Wan dapat tolong.InsyaAllah,selagi terdaya Wan.”Nada suara Wan sedikit perlahan.Aku memandangnya sambil tersenyum.

“Janganlah Wan bimbang,k.”

Pertanyaan Wan membuatkan aku menjadi serba salah.Aku bukan taknak beritahu hal yang sebenar tapi masanya belum tiba.Terbayang-bayang di ruang mataku wajah serius Wan.Maafkan aku,Wan,sampai masa aku akan ceritakan segala2nya,tekadku.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Hari berlalu dengan pantas,beberapa minggu lagi umat Islam akan meraikan hari kemenangan setelah sebulan berpuasa.Ramai pelajar awal-awal sudah membeli tiket pulang ke kampung.Begitu juga aku.Tak sabar rasanya nak pulang ke kampung,beraya bersama-sama keluarga.

Aiz pula,tetap dengan halnya.Walaupun aku dah tak berapa layannya,dia tetap cuba mengambil perhatianku.Berkali-kali dia memohon maaf atas kejadian tempoh hari.

“Adda,plz…jangan buat Aiz camni.Okey,pasal tempoh hari Aiz minta maaf banyak-banyak.Hal tu Aiz dah settle dah dengan Arman.Please Adda.”Rayu Aiz pada suatu petang ketika aku dalam perjalanan pulang dari Lab.Tak sangka jumpa dengan si mamat ni.Benci!!!!

“Aiz,dahlah.Adda malas dah nak dengar benda-benda ni semua.Apa yang berlaku dah lepas.So,mulai sekarang kita buat macam biasa,k.”Terangku sambil menarik nafas panjang,cuba mencari sedikit kekuatan untuk berhadapan dengan lelaki ini.Aku mula melangkah.

“Adda,Aiz tetap nak Adda.”jeritnya.Langkahku terhenti,mataku ligat memandang sekeliling.Fuuh,nasib baik takde orang lantas aku menoleh.

“Aiz ni dah gila gamaknya.”Nada suaraku sedikit ditinggikan.Aiz tersenyum lantas menghampiriku.

“Yup,memang dah gila pun.Because you,Adda.”Bergetar suaranya bila meluahkan ayat itu.Aku kelu,hampir nak luruh jantung dibuatnya.






0 MeTeoR:

 
METEOR GARDEN,u da best!!